Sondes de neu
Sondes de neu, pales de neu i Arva (Aparell de Rescat de Víctimes per Devessalls) escassejaven, fins fa poc temps, en les motxilles dels practicants d'esquí de muntanya o travessia.
No obstant això, durant els últims temps aquests materials de seguretat imprescindibles s'han popularitzat -prova d'això és que són coneguts com la sagrada trinitat quant a seguretat en l'esquí es refereix- i el mercat, conscient d'això, ha ampliat l'oferta amb models pràctics i lleugers.
Davant allaus o devessalls, diferents estudis certifiquen que un 93% de les víctimes es mantenen amb vida durant la primera cambra d'hora des del moment en el qual queden soterrades. No obstant això, els mateixos estudis corroboren que després del pas de 45 minuts sota la neu únicament el 25% de les víctimes romanen amb vida.
A l'hora de rescatar víctima o víctimes de devessalls o allaus és transcendental actuar amb la major rapidesa possible. En cas contrari, pot ser massa tarda.
Característiques de les sondes de neu:
Dels tres elements que conformen la sagrada trinitat de seguretat en esquí de travessia o muntanya és el que menys ha evolucionat des de la seva aparició, per la qual cosa a dia d'avui els diferents models que ofereix el mercat comparteixen característiques.
Les principals diferències que podem trobar són dues: el material de fabricació i el sistema de muntatge, encara que els avançaments tecnològics han permès dissenyar sistemes de muntatge ràpids i amb blocatge final de seguretat.
Quant al material de fabricació es refereix, podem diferenciar entre tres grans tipologies: les construïdes amb acer, fabricades amb alumini i elaborades amb carboni.
Les sondes de neu confeccionades amb carboni són les més lleugeres del mercat, amb un pes molt reduït. El carboni és ideal per a tots aquells amants de l'esquí de muntanya o travessia desitjosos per alleugerir al màxim el pes de la motxilla.
Ara bé, la falta d'elasticitat d'un material com el carboni les converteix en un material de seguretat poc útil a l'hora de treballar amb neus gelades o dures, ja que poden trencar-se amb relativa facilitat.
Les que estan construïdes amb acer, per la seva banda, són les més resistents pel seu material de fabricació. Ara bé, les propietats del material de fabricació fan que siguin les més pesades del mercat.
Així, si des de Vertic no recomanem l'ús del carboni amb neus dures o gelades, amb les d'acer tot el contrari. Són les que millor rendiment ofereixen en aquestes situacions. Per això, són les més habituals entre els grups de rescat.
Finalment, les sondes de neu elaborades amb alumini són les més versàtils o polivalents davant diferents tipus de neu. A més, el seu alt índex de flexibilitat les converteix en vàlides davant diferents contextos en els quals hàgim d'actuar.
D'altra banda, la longitud és un altre aspecte a tenir en compte abans de prendre la decisió final de compra. Les longituds principals oscil·len entre els dos i els tres metres. No obstant això, conèixer l'ús pel qual es destinarà és fonamental per encertar amb l'elecció.
El cos de la sonda de neu incorpora diferents marques. D'aquesta manera, a mesura que s'introdueix a l'interior de la neu sabem a tot moment la profunditat en la qual es troba.
Perquè es produeixi la menor fricció possible i penetri amb facilitat, la punta ha de ser més gruixuda que el cos. D'aquesta manera, una vegada la punta traspassa el cos acompanya sense impediments.
Com utilitzar les sondes de neu
Des de Vertic recomanem un sondeig en cercles concèntrics o en espiral, amb una distància entre sondejos de, aproximadament, 25 centímetres.
Una vegada trobada la víctima o les víctimes per devessall o allau, la sonda de neu ha de quedar fixa en el punt. Mai s'ha de moure, com tampoc llevar. Ha de formar un angle de 90º amb el pendent. Aquí, cal començar a palar.